Generalforsamling 2016

REFERAT:

Generalforsamling lørdag den 28. maj 2016. kl. 11.00. I Multihuset i Øster Hurup.

Der var fremmødt 129 medlemmer hvoraf de 59 havde stemmeret.

Formanden bød velkommen

Dagsorden:

  1.                Valg af dirigent og  stemmetæller
  2.                Formandens beretning
  3.                Kassererens beretning
  4.                Indkomne forslag
  5.                Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer På valg: Per Møller Nielsen og Karl Henrik Woldum
  6.                Valg af 2 suppleanter      På valg: Poul E. Andersen og Hans Flou
  7.                Valg af revisor                   På valg: Grethe Nygaard og Børge Kristiansen
  8.                Eventuelt

Punkt 1.

Valg af dirigent: Bestyrelsens forslag, Arne Toft, Sellegårde.    Valgt.

Valg af stemmetæller: Ester, Toften 11 og Pouly, Stenkisten 63.

 Punkt 2.

Formandens beretning:

  1. Artikel 29.
  2. Enhver har pligter over for samfundet, der alene muliggør personlighedens frie og fulde udvikling.
  3. Under udøvelsen at sine rettigheder og friheder er enhver kun underkastet de begrænsninger, der er fastsat i loven alene med det formål at sikre skyldig anerkendelse af og hensyntagen til andres rettigheder og friheder og med det formål at opfylde de retfærdige krav, som moralen, den offentlige orden og det almene vel stiller i et demokratisk samfund.

Foreningen har haft mange møder, med hensyn til Sellegårde bækudløb min beretning handler derfor også en del om dette emne, som optager bestyrelsen og naturligvis øvrige medlemmerne.

Årets resultat er på 15. 399, 80 kr. et passende resultat, som kasserer vil komme nærmere ind på i de enkelte poster.

Områdets karakter ligger bestyrelsen meget på sinde, vi er derfor glade for at der er rydelige og velpassede grunde, som min indledning i artikel 29 om menneskerettigheder tilsiger. Går det på både pligter og rettigheder i et fællesskab.

Mere om emnet områdets karakter senere.

Sellegårde bæk. I efteråret udsendtes et skriv ud til alle medlemmer, om forholdene for stranden. En status på vores bestræbelser til orientering.

Den 30. november 2015 efter mange møder, blev ansøgningen indsendt om dispensation af strandbeskyttelses linjen til Naturstyrelsen, som kvitterede med modtagelse og en forventet tidsfrist på 26 ugers sagsbehandlingstid, måske længere. Dette imedens strand forholdene er blevet til en smertelig oplevelse. Med råddent vand i indsøer og grønvækst til følge. Mit hjerte for området og dets karakter rammer mig med, at blive til en trist oplevelse at gå til stranden. Bestyrelsen har været på inspektionstur i Tofte Skov og set virkningen af en del af naturgenopretnings projektet, mest for at få klarhed over hvad Aage V. Jensen fonden projekter giver af negativ virkning for vores bæk udløb og strand, set Sorte bækkens vandtilstrømning til Sellegårde bæk, det skal siges at det er relativt lidt vand der afledes til vores bæk. Men summen af det udledende vand er så voldsom, at vores strand ikke kan holde til måden udløbet kommer ud på, derfor skal der ske en regulering af udløbet på den ene eller anden måde. Dermed mener jeg, at så må det blive Mariager fjords borgmester der må gå til ministeren for området.

Det er i øvrigt sådan, at det er et af de eneste ikke regulerede udløb på Østkyst siden af Jylland. Derfor et yderligere argument.

Desværre er det nu gået sådan, at det er kystdirektoratet sagen skal behandles i, med den forsinkelse det indebærer, jeg havde håbet/troet, at der til denne generalforsamling ville kunnet være præsentere en løsning.

Jeg har rykket for svar, her for en måned siden, uden at kunne sige mere på nuværende tidspunkt. Ny administration for kystdirektoratet er udflyttet til Lemvig.

Vores løsning ser sådan ud. Det der er grundlaget i ansøgningen er en faskine i en lige ud rettet udmunding til havet en ny overgangsbro over bækken nogle meter længere ude mod havet end den nuværende. Det er sket i samarbejde med Mariagerfjord kommune øverste politisk og administrative ansvarlige, Fonden Aage V. Jensen har i denne proces været medspiller.

Jeg er meget glad for at der kom hjælp fra en person her i medlemskredsen, som jeg efterlyste sidste år. John Horsted har været en stor hjælp til med sin indsigt i offentlig forvaltning med formulering af skrivelse. Tak for det.

Ny hjemmeside til daglig administration og bogføring, medlemskartotek – registrering af mails til mulig udsendelse af medlemsinfo.er udarbejdet og vi vil appellere til at få mails ind på alle medlemmer, til billiggørelse af administration fremover.    

Arbejdsdag på fri områder er over de seneste år foretaget hvert efteråret med nedsavning, rydning af grene m.v. vi takker dem som har givet en hånd med i arbejdet.

Hvert år er bjørneklo holdt i skak med bekæmpelse, der har i de sidste 8 år været bekæmpet ca. 500 stk. pr. år. Og ville have været en skov af disse planter, som ville have stået overalt langs vådområdet syd for Sellegårde Øst og ind langs Sellegårde bæk. Bare kør en tur til Aalborg og se massive problemer med bjørneklo.

Kloakering i området 2016 til 2020 det er min opfattelse at det bliver 2017 – 18 nærmere bestemt findes ikke i øjeblikket, med hensyn til udgiften til kloakering er det ejer der skal betale tilslutnings bidraget, med mindre der i lejeaftalen er aftalt andet. Der findes låneordninger til tilslutnings bidrag ved indkomstbestemt beløb.

Veje overordnet er der fine veje, efter årets gennemgang, der er dog nogle små udbedringer, som eftergøres. Vejene tåler ikke at være bedre, da det vil medføre for stor fart. Og bestyrelsen ønsker ikke en skov af fartbegrænsninger, men den fornuftige ansvarlige kørsel i området.

Her er et punkt under indkomne forslag til behandling vedrørende veje.

Hegn og Træer området karakter. Deklarationen, hegnslov og generalforsamlings beslutning fra 2013 er hvad der er gældende, bestyrelsen vil tage områder ud til gennemgang af forholdene.

Det generelle billede er, at der bliver gjort rigtig meget for at forskønne   vores foreningsområde der. Men der er klager over året, som giver alt for meget unødige tilsyn og enkeltbehandlinger. Med 10 – 15 enkelt sager om året.

Derfor tager bestyrelsen tiltag, til det som der løbende bliver klaget over af naboer, genboer, det tal vil vi have ned. Derfor blev der i 2013 på generalforsamlings enstemmige beslutninger der gav bestyrelsens bemyndigelse og beslutninger til at få løst disse gener for området, vi tager efter denne generalforsamling gennemgang af ca. 45 ejendomme, Bakkerne og nogle ud til Dokkedalvej med det sigte at få generende træer, hegn tilpasset, hele grundejerforeningen vil blive gennemgået over tid.

Til slut en stor tak til bestyrelses kolleger for et godt samarbejde.

Til alle der har bidraget til det fælles bedste. Herunder naturligvis medlemmerne for venlige og positive bidrag og ser foreningen ve og vel som værende vigtigt.

Til annoncører og andre samarbejdsparter i det forløbne år.

Formand: Niels Juel

Bemærkning til beretningen:

Stenkisten 16.

Er der en pris på kloakeringen.

Sellegårde Vest 53:

Hvem skal betale for kloakeringen

Formanden:

Ja prisen er pt. ca. kr.35-40.000,00, dertil kommer det der skal laves på grunden, dagsprisen kan altid findes på takstblad for Mariagerfjord Vand.

Med hensyn til hvem der skal betale, så er det ejeren der skal betale, hvis ikke der står andet i lejekontrakten.

Beretningen godkendt.

Punkt.3 

Kassererens beretning:

Regnskabet fremlagt.               Bilag 1.

Budget:

Budgettet fremlagt:                    Bilag 2.

Bemærkning til budgettet:

Toften 22:

Kr.10.250 til hjemmesiden er det en fejl.

Stenkisten 16:

Mangler der et medlem, de andre år er der regnet med 400 medlemmer.

Kasseren:

Med hensyn til medlemstallet er det således at der er en grund hvorpå der ikke er tinglyst tvungen, medlemskab af foreningen, bestyrelsen har derfor besluttet at der i stedet skal betales til vej vedligeholdelse.

Prisen til hjemmesiden er OK, den nye hjemmeside har vi haft professionel hjælp til, derfor prisen.

(Der var på PowerPointen to forkerte oplysninger, årstallet og overskuddet begge dele rettet.)

Regnskabet og budget godkendt.

Punkt 4.

Indkomne forslag.   2. stk.

Til bestyrelsen                                                                                                                                        12-05-2016

Vi vil gerne komme med en ændring til tidspunkt for græsslåning, da vi mener, intervallet er for kort.

Vi har forståelse for, at der skal være tidsrum for støj/græsslåning, vi kan nemt følge jeres påstand om, at når en slutter, starter en anden.

Vi har i Hobro oplevet en forståelse for tidstermer,

Vi kan slå græs og bruge støjende maskiner fra 9.30 til 12.00 senere fra 14.00 til 17.00, og herefter er der ro!

Det vil tilgodese alle også udlejere, samtidig vil vi også kunne slå græs, mens det er tørt.

Vi vil gerne have dette forslag med på generalforsamlingen, og håber det bliver behandlet.

M.v.h.

Marianne & Hugo Jørgensen, Stenkisten 72

Formanden:

Vi har ikke nogle steder i lov og vedtægter om tidspunkter for græsslåning men på hjemmesiden er der en henstilling om at tage hensyn til naboerne, det syntes jeg stadig vi skal gøre vi må påregne at der kan komme nogle langvejs fra og derfor ikke kan overholde en tidsplan, så det må være en henstilling og ikke en afstemning.

Forslag 2.

Emne: Forslag til behandling på generalforsamlingen

Jeg har fornyligt læst medlemsnyt med artiklerne om områdets tilstand og erklærer mig enig i betragtningerne om vigtigheden af, at området holdes pænt vedlige.

Det er imidlertid beskæmmende, at det kun er noget af vejnettet, der bliver vedligeholdt. Sidevejene er generelt i meget dårlig stand, fyldt med dybe huller og hjulspor.

Det er min opfattelse, at der bør gælde samme vedligeholdelsesstandard på sidevejene, som på de gennemgående veje. Det kan ikke være rigtigt, at parcellerne på sidevejene selv skal betale for vedligeholdelsen af vejen, når foreningen betaler for de øvrige veje.

Sliddet på sidevejene er naturligvis ikke det samme som på de gennemgående veje og derfor vil behovet ikke være det samme alle steder.

Hvis man gør noget ved de gennemgående veje hvert år, vil det sikkert være tilstrækkeligt med hvert 2-3 år på sidevejene.

Vedligeholdelsen bør derfor ændres fra at være tidsstyret til i stedet for at være behovsstyret – for alle veje incl. sideveje.

Hvis det ikke kan ske indenfor det bestående budget, må det medføre en forhøjelse af kontingentet, så der er penge til at holde samme vejstandard i hele området – til gavn for alle.

Med venlig hilsen

Regin Wegener Friis.  Stenkisten 2.

Formanden:

Tak for forslaget, det er bestyrelsens mening at alle veje skal være vedligeholdt, er der problemer med vejene så kontakt bestyrelsen/vejmanden, vi har fremmede folk til at ordne vejene så genneralt skal de være i orden, der er steder hvor den store bil ikke kan komme frem her må vi kontakte en mindre vognmand, men alle vejene skal være i orden.

Sellegårde Vest 79:

Sidst det regnede havde vi meget vand på vejen, ros til vejmanden, to dage efter var problemet løst, tak

 Punkt 5.         Valg af 3. bestyrelsesmedlemmer

På valg: Per Møller Nielsen og Karl Henrik Woldum.  Genvalgt.

 Punkt 6.         Valg af 2 suppleanter.

På valg: Poul E. Andersen og Hans Flou.  Genvalgt.

 Punkt 7.         Valg af revisor.

På valg: Grethe Nygaard Sørensen og Børge Kristiansen.  Genvalgt.

Punkt 8.         Eventuelt:

Stenkisten 16:

Kan vi få gravet grøfterne de er meget lave.

Formanden

Vi kender godt problemet, bestyrelsen har besluttet at få Hedeselskabet til at lave et projekt, den udgift vil foreningen afholde, men for selve udførelsen bliver det for grundejerne/lejer bekostning.

Stenkisten 18:

Vi ligger ved grøften, hvad med dem fra Brøndbækken skal de ikke være med til at betale.

Formanden:

Nu må vi prøve selv, men det er da muligt.

Stenkisten 16:

Er det nok med faskiner ved stranden, den vil nok rette udløbet men det vil være bedre med en rørlægning.

Formanden:

Det kan ikke lade sig gøre, det får vi ikke lov til, det er faskinen der søgt om og det kan ikke laves om, men vi får en god hjælp fra Åge V Jensens Font.

Sellegårde Øst 24:

Er det muligt at opsætte video overvågning i området.

Bakkerne 39:

Man skal gøre husene gennemsigtig, ingen gardiner for, det med overvågning må være en privat sag, der er nogle love der skal overholdes.

Bakkerne 20:

Ros til bestyrelsen for det arbejde i laver ved stranden, skal i bruge penge så skal i have lov til det.

Formanden:

Tak for de pæne ord med hensyn til at bruge penge på projektet er det ok med småbeløb men bliver der tale om et større beløb vil vi selvfølgelig spørge medlemmerne enten ved en ekstraordinærgeneralforsamling eller et medlemsmøde.

Formanden takkede dirigenten og forsamlingen for god ro og orden.

 

Bestyrelsen konstituerede sig som følgende:

Formand: Niels Juel Nielsen – Næstformand: Poul Lauritzen – Kasserer: Peder Østergaard

Sekretær: Karl Henrik Woldum – Vejmand: Per Møller.